Brev:
Ny madplan, ammenedtrapning,- hvordan?
22. maj 2008
Alder:
8 mdr.
Ny madplan, ammenedtrapning,- hvordan?
Kære Helen,
Indledningsvist vil jeg sige tak for dit sidste svar vedr. putning og sove på eget værelse.
Jeg har virkelig kunnet bruge dine input til noget,- så nu sover Nanna på eget værelse,- og under indsovningen er jeg ikke længere hos hende hele tiden !
Denne gang har jeg brug for din hjælp til en ny madplan. Jeg har lidt på fornemmelsen, at vores nuværende plan ikke er helt alderssvarende til en pige på 8 måneder,- forstået på den måde, at jeg ammer for meget.
Vores plan ser således ud:
Kl 5/6:
Hvis Nanna vågner på dette tidspunkt kommer hun ind til mig, og bliver ammet og vi sover lidt videre.
Kl 8:
Vi står op. Nanna får grød (havregrød ell. babygrød ell. øllebrød) med lidt frugtmos + Vand af kop
Kl. ca 10:
Nanna ammes og puttes til formiddagslur. Det er meget forskelligt hvor længe hun sover,- alt ml. 45 min og 2 timer.
Kl. ca. 12:
Nanna får grøntsagsmos med fisk eller kød + brødhapsere. Hun får mad i hånden og øver sig i at styre gaflen med brødhapsere + vand af kop.
Kl. ca. 13.30:
Nanna ammes og puttes til eftermiddagslur. Det er meget forskelligt hvor længe hun sover,- alt ml. 45 min og 2 timer. Hvis hun har sovet 1½- 2 timer til formiddag sover hun typisk kun 45 min her og omvendt)
Kl. 16:
Nanna får grød, typisk havregrød med frugtmos, frisk frugt i hånden og vand af kop.
Kl. ca. 18:
Nanna får grøntsagsmos med kød eller fisk + mad i hånden og vand af kop. Hun spiser efterhånden det samme som os - og spiser fx. boller i karry og millionbøf med største velbehag. Hun elsker simpelthen mad :-)
kl. 19/20:
Nanna ammes og puttes til natten. Nogle gange påbegynder jeg godnatritualet allerede 18.30 og hun sover kl. 19. Hun er ganske enkelt dødtræt efter, at hun er begyndt at springe den sene eftermiddags powernap over. Hvis hun til gengæld har fået en 3. lur sent om eftermiddagen kan hun være sværere at putte, og ovenstående tidspunkt er derfor senere.
Kl. 23/24:
Jeg ammer Nanna i søvne inden jeg selv går i seng, og får dererfter tidligst mad igen véd 5-6 tiden.
Mine spørgsmål er således:
* Som du kan se ammer jeg stadig 5 gange i døgnet. Er det for meget til en pige på 8 måneder?
* Hvilken amning vil det være hensigtsmæssigt at skifte ud med et alm. måltid næste gang. Enten amningen inden formiddagslur eller eftermiddagslur?
* Det er for nylig, at hun er begyndt at få det 4. skemåltid (kl ca. 16) - Hvor hurtig må man gå frem mht at skære ned på amningerne,- både af hensyn til at hendes mave kan følge med, og min mælkeproduktion kan nedsættes tilsvarende? Kort sagt hvordan griber jeg den fremtidige ammenedtrapning an?
* Hvor meget er "lidt frugtmos" ?
Jeg har også lige nogle "tillægsspørgsmål" vedr. søvn (nu hvor jeg er i gang):
* I løbet af aftenen/natten er jeg inde hos Nanna en del gange. Hun græder i søvne og er meget urolig. Normalt kan jeg berolige hende med at sige schysss og kærtegne hendes kind og mave. Men det kan godt tage lidt tid. Hvis jeg går for hurtigt igen begynder hun at græde igen. Er det fordi hun drømmer? Eller er det fordi hun har motorisk uro i kroppen? Er det normalt?
* Hvor mange lure sover et 8 måneder gammelt barn typisk i løbet af dagen,- og hvor lang varighed i alt? Jeg er tit lidt i tvivl om hvor vidt hun skal have den 3. lur sent om eftermiddagen. Hvis er meget træt og pylret, så putter jeg hende selvfølgelig, og hun får ca. en ½ time, men jeg er ofte begyndt at "holde den kørende", fordi hun ellers kan være svær at putte om aftenen. Er det OK at gøre det - eller skal hun ha lov at sove?
På forhånd tak for hjælpen ! Og i øvrigt tillykke med den nye flotte hjemmeside :-)
Mange hilsner
Jane