Ny madplan, ammenedtrapning,- hvordan?

22. maj 2008

Alder:
8 mdr.

Ny madplan, ammenedtrapning,- hvordan?

Kære Helen,

Indledningsvist vil jeg sige tak for dit sidste svar vedr. putning og sove på eget værelse.

Jeg har virkelig kunnet bruge dine input til noget,- så nu sover Nanna på eget værelse,- og under indsovningen er jeg ikke længere hos hende hele tiden !

Denne gang har jeg brug for din hjælp til en ny madplan. Jeg har lidt på fornemmelsen, at vores nuværende plan ikke er helt alderssvarende til en pige på 8 måneder,- forstået på den måde, at jeg ammer for meget.

Vores plan ser således ud:

Kl 5/6:
Hvis Nanna vågner på dette tidspunkt kommer hun ind til mig, og bliver ammet og vi sover lidt videre.

Kl 8:
Vi står op. Nanna får grød (havregrød ell. babygrød ell. øllebrød) med lidt frugtmos + Vand af kop

Kl. ca 10:
Nanna ammes og puttes til formiddagslur. Det er meget forskelligt hvor længe hun sover,- alt ml. 45 min og 2 timer.

Kl. ca. 12:
Nanna får grøntsagsmos med fisk eller kød + brødhapsere. Hun får mad i hånden og øver sig i at styre gaflen med brødhapsere + vand af kop.

Kl. ca. 13.30:
Nanna ammes og puttes til eftermiddagslur. Det er meget forskelligt hvor længe hun sover,- alt ml. 45 min og 2 timer. Hvis hun har sovet 1½- 2 timer til formiddag sover hun typisk kun 45 min her og omvendt)

Kl. 16:
Nanna får grød, typisk havregrød med frugtmos, frisk frugt i hånden og vand af kop.

Kl. ca. 18:
Nanna får grøntsagsmos med kød eller fisk + mad i hånden og vand af kop. Hun spiser efterhånden det samme som os - og spiser fx. boller i karry og millionbøf med største velbehag. Hun elsker simpelthen mad :-)

kl. 19/20:
Nanna ammes og puttes til natten. Nogle gange påbegynder jeg godnatritualet allerede 18.30 og hun sover kl. 19. Hun er ganske enkelt dødtræt efter, at hun er begyndt at springe den sene eftermiddags powernap over. Hvis hun til gengæld har fået en 3. ...

Annonce

... lur sent om eftermiddagen kan hun være sværere at putte, og ovenstående tidspunkt er derfor senere.

Kl. 23/24:
Jeg ammer Nanna i søvne inden jeg selv går i seng, og får dererfter tidligst mad igen véd 5-6 tiden.

Mine spørgsmål er således:

* Som du kan se ammer jeg stadig 5 gange i døgnet. Er det for meget til en pige på 8 måneder?

* Hvilken amning vil det være hensigtsmæssigt at skifte ud med et alm. måltid næste gang. Enten amningen inden formiddagslur eller eftermiddagslur?

* Det er for nylig, at hun er begyndt at få det 4. skemåltid (kl ca. 16) - Hvor hurtig må man gå frem mht at skære ned på amningerne,- både af hensyn til at hendes mave kan følge med, og min mælkeproduktion kan nedsættes tilsvarende? Kort sagt hvordan griber jeg den fremtidige ammenedtrapning an?

* Hvor meget er "lidt frugtmos" ?

Jeg har også lige nogle "tillægsspørgsmål" vedr. søvn (nu hvor jeg er i gang):

* I løbet af aftenen/natten er jeg inde hos Nanna en del gange. Hun græder i søvne og er meget urolig. Normalt kan jeg berolige hende med at sige schysss og kærtegne hendes kind og mave. Men det kan godt tage lidt tid. Hvis jeg går for hurtigt igen begynder hun at græde igen. Er det fordi hun drømmer? Eller er det fordi hun har motorisk uro i kroppen? Er det normalt?

* Hvor mange lure sover et 8 måneder gammelt barn typisk i løbet af dagen,- og hvor lang varighed i alt? Jeg er tit lidt i tvivl om hvor vidt hun skal have den 3. lur sent om eftermiddagen. Hvis er meget træt og pylret, så putter jeg hende selvfølgelig, og hun får ca. en ½ time, men jeg er ofte begyndt at "holde den kørende", fordi hun ellers kan være svær at putte om aftenen. Er det OK at gøre det - eller skal hun ha lov at sove?

På forhånd tak for hjælpen ! Og i øvrigt tillykke med den nye flotte hjemmeside :-)

Mange hilsner
Jane

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.